انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

 

همزمان با هفته پیوند اولیاء و مربیان

برنامه های اجرایی این هفته میمون و مبارک

در مدارس مجتمع به اطلاع همکاران محترم در مدارس و مدیریت رسید.

برنامه های فوق بصورت ویژه نامه چاپ و تکثیر شد.

بسمه تعالی

24     لغایت       30     مهر ماه    1391      هفته      پیوند   اولیاء   و  مربیان گرامی     باد   .

جناب آقای دکتر حاجی بابایی وزیر محترم آموزش و پرورش :

 

همدلی و همراهی خانه و مدرسه راه وصول به حیات طیبه و خانواده متعالی را هموار می‌كند

.........

معاونت پرورشی و تندرستی     و     انجمن اولیاء و مربیان

 

مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد .

................

به نام خدا

انجمن اولیاء و مربیان مظهر همکاری خانه و مدرسه در امر تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان است. خانه و مدرسه دو نهاد تربیتی مهم بشمار می آیند که در صدر عوامل تاثیرگذار بر روند رشد و تکامل رفتار نوباوگان جامعه قرار دارند و مهمترین عامل در هماهنگی و همسویی نظری و عملی میان مربیان و مدرسه به واقع انجمن اولیاء ومربیان است.  هر یک از دو کانون خانواده و مدرسه به تنهایی موفق نیستند بلکه باید مجموعا به صورت نهادی واحد درآیند و یک سیاست ویک بینش را اتخاذ نمایند.

اولیاء به عنوان صاحبان اصلی این سرمایه های با ارزش ، دارای حق اظهار نظر ، حق نظارت ودر بعضی موارد حق دخالت درمسائل آموزش و پرورش هستند و تنها دراین صورت است که فرآیند پیچیده و عمیق تعلیم وتربیت می تواند به شکل درست و شایسته ای به اجرا گذاشته شده و موجب رشد و تعالی گردد.

ممکن است رفتار و شیوه های تربیتی مربیان با رفتارها و روشهای تربیتی اولیاء در خانواده متفاوت و یا احیانا متضاد باشد که در این صورت تاثیر ویرانگری بر شخصیت کودک دارد ؛ از این اصل مسلم تربیتی می توان ضرورت ارتباط و تبادل نظر میان اولیاء و مربیان را درک کرد. این ارتباط در سیستم آموزشی و پرورشی ما از طریق انجمن اولیاء و مربیان صورت می گیرد

خانه و مدرسه زمانی می توانند رسالت آموزشی و تربیتی خاص خود را به نحو مطلوب انجام دهند که هر یک شناخت تربیتی کافی داشته باشند و نقش تربیتی خاص خود را با بصیرت ایفا کنند. از سوی دیگر، تا هنگامیکه اهمیت ارتباط میان خانواده و مدرسه برای اولیاء روشن نشود ، نمی توان آنها را در مسائل آموزشی و پرورشی دانش آموز مشارکت داد.

ضمن عرض تبریک مجدد آغاز هفته پیوند اولیاء ومربیان مفتخریم به این که  اعلام نماییم از بدو تاسیس مجتمع های آموزشی و پرورشی ، انجمن های اولیاء و مربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت به لطف و عنایت حضرت حق و تلاش مضاعف اعضای محترم و اولیاء گرانقدر  و مربیان سخت کوش مشغول به خدمت ،  توانسته است مقام های فاخر کشوری و استانی و نیز در سطح منطقه کسب نماید .ضمن سپاس به درگاه الهی به خاطر عنایت خاص خویش به مجموعه خدوم مجتمع امیدواریم سالی با نشاط همراه با موفقیت را در پیش روی داشته باشیم.

                                                                                   انشاءالله

 

.................

پیام وزیر آموزش و پرورش به مناسبت هفته پیوند اولیا و مربیان:

همدلی و همراهی خانه و مدرسه راه وصول به حیات طیبه و خانواده متعالی را هموار می‌كند

وزیر آموزش و پرورش به مناسبت فرا رسیدن هفته پیوند اولیا و مربیان 24) تا 30 مهر ماه) پیامی صادر كرد.

متن كامل پیام دكتر حاجی‌بابایی بدین شرح است:

همكاران محترم و والدین گرامی دانش‌آموزان! همان‌گونه كه می‌دانید رسالت خطیر و سترگ آموزش وپرورش تربیت نیروی انسانی خلاق، فكور و اندیشمندی است كه آگاهانه، آزادانه، شجاعانه و فداكارانه برای تكوین و تعالی اخلاقی خود و دستیابی به مرتبه‌ای از حیات طیبه تلاش می‌كنند و به رعایت احكام و مناسك دین و موازین اخلاقی مقید هستند. بدون شك تحقق این مهم مستلزم تلاش همه‌جانبه و همكاری و همدلی عوامل موثر در فرایند تعلیم و تربیت یعنی مربیان، خانواده‌ها و سایر نهادهای دولتی و اجتماعی است و نظر به اینكه تربیت این سرمایه بزرگ انسانی از نهاد خانواده شروع می‌شود و با تعامل سه نهاد مقدس خانواده، حاكمیت و مدرسه تداوم می‌یابد، شناخت این سه نهاد از برنامه‌ها و فعالیت‌های یكدیگر و تعامل همه‌جانبه آن‌ها در فرایند تعلیم و تربیت و هم‌سویی در روش‌های نوین تربیتی و آموزشی با رویكرد دینی و اعتقادی، موجب رشد و بالندگی دانش‌آموزان در عرصه خطیر تعلیم و تربیت می‌شود.

اینجانب ضمن ارج نهادن به تلاش‌های خستگی‌ناپذیر و مشاركت‌پذیری مدیران محترم مدارس و مشاركت‌جویی والدین دانش‌آموزان در خصوص تشكیل انجمن‌های اولیا و مربیان مدارس با هدف ارتقای كیفی و كمی امور آموزشی و پرورشی مدارس در سراسر كشور، انتظار دارم در راستای تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، با شناخت دقیق متغیرهای تاثیرگذار بر روند آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان و مشكلات و نارسایی‌های موجود، توام با بهره‌گیری ازتوان بالقوه خود در سالی كه بنا به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شده است، در جهت تعالی نظام تعلیم و تربیت كشور از فرصت بی‌بدیلی كه نظام جمهوری اسلامی برای خدمتگزاری به مردم شریف ایران فراهم نموده است حداكثر استفاده را بنمایند تا روز به روز شاهد ارتقای سطح علمی جوانان و پیشرفت كشور و سربلندی ملت عزیزمان باشیم.

با عنایت به این‌كه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر ارتقای جایگاه خانواده و نقش تربیتی آن ، هم‌چنین تقویت و نهادینه‌سازی مسوولیت‌پذیری و مشاركت اثربخش آن با نظام تعلیم و تربیت، تاكید فراوان دارد، بدیهی است در سال تحصیلی جاری كه آموزش و پرورش با استقرار نظام تحصیلی جدید و هوشمندسازی مدارس در مسیر پیشرفت و تعالی، گام‌های بلندتری برمی‌دارد، همراهی و ایفای نقش خانواده‌ها در فرایند آموزش و پرورش مدارس، با تشكیل انجمن‌های اولیا و مربیان و مشاركت در تحقق اهداف پیش‌بینی‌شده در افق چشم‌انداز برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، منجر به تربیت انسان‌هایی صالح و مطیع امر الهی، فرهیخته، اندیشمند، دانا، توانمند، خلاق و مبتكر، خیراندیش در بندگی شایسته خداوند خواهد شد.

در پایان ضمن تبریك هفته پیوند اولیا و مربیان، امیدوارم با تقویت، همدلی و همراهی خانه و مدرسه در سال تولید ملی، حمایت از كار و سرمایه ایرانی و تلاش و همت و اراده جمعی شما اولیا و مربیان گرانقدر، بتوانیم با انتخاب بهترین شیوه زندگی و توشه توكل به خداوند و اراده تحقق "ما می‌توانیم" راه وصول به حیات طیبه و خانواده متعالی را هموار نماییم و بالندگی و رشد همه‌جانبه نظام تعلیم و تربیت كشور را شاهد باشیم و با تربیت صحیح نسل جوان، جهانی سرشار از محبت و عدالت با رایحه خدمت به ‌همنوعان داشته باشیم.

............................

آغاز هفته پیوند اولیا و مربیان

 

انجمن اولیا و مربیان، یکی از تشکل های مردمی است که اینک بیش از پنجاه سال از تأسیس آن در ایران می گذرد. این انجمن، بر اساس توصیه کنفدراسیون آموزش اولیا، وابسته به یونسکو، با عنوان انجمن خانه و مدرسه در ایران تشکیل شد و از همان زمان، با نام انجمن های خانه و مدرسه به انجام وظایف خود پرداخت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، انجمن خانه و مدرسه که نمایانگر همکاری دو کانون اثرگذار، به نام انجمن اولیا و مربیان بود، با بار فرهنگی و انسانی عمیق تغییر نام یافت تا امکان ارتباط همه جانبه میان اولیا و مربیان را تحکیم بخشد

هفته پیوند، تجلی گاه وحدت

هفته پیوند اولیا و مربیان، بهترین و مناسب ترین فرصت برای فراهم کردن زمینه های تحقق همکاری و همدلی میان خانه و مدرسه است. در سایر هفته پیوند اولیا و مربیان، هیئتی منتخب از پدران و مادران، دانش آموزان و مربیان، با هدف همکاری در راه پیشبرد امورآموزش و پرورش دانش آموزان دور هم جمع می شوند و از توانایی های فکری، علمی و تخصصی یکدیگر برای تربیت هرچه بهتر سازندگان آینده میهن اسلامی بهره مند می شوند. آنها با ارائه طرح ها و پیشنهادهای مفید در این انجمن، در اداره امور، یار و یاور صمیمی مدیران و مسئولان به شمار می آیند. در پرتو این وحدت، پیوند میان خانه و مدرسه مستحکم تر می گردد و از مشکلات دستگاه تعلیم و تربیت کشور، به میزان چشم گیری کاسته می شود

مشارکت اولیا و مربیان

امر تعلیم و تربیت، مشارکت جدّی و همه جانبه را می طلبد که در یک سوی آن اولیا، یعنی نخستین آموزگارانِ فرزندان در خانه هستند و در سوی دیگر مربیان، یعنی آموزگارانِ دانش آموزان در مدرسه قرار دارند. اولیا و مربیان، همواره در تکوین تعلیم و تربیت فرزندان در تعامل هستند؛ بدین صورت که حاصل تربیت فرزندان در خانواده ها، به عنوان پیش نیاز و خمیرمایه شروع کار معلمان در مدارس است و حاصل کار مربیان در مدارس، تربیت عضوی مفید و آشنا به وظایف برای نهاد خانواده و اجتماع است. این تعامل و داد و ستد خانه و مدرسه یا اولیا و مربیان، تعاملی پیوسته و همیشگی است و محصول آن، تربیت نسلی پویا، با نشاط، دانش پژوه و با کفایت است که نقش مؤثری در سازندگی و خودکفایی کشور بر عهده خواهند داشت

لزوم هماهنگی میان خانه و مدرسه

یکی از راه های مؤثر برای ایجاد رابطه میان مطلوب معلمان و والدین، لزوم هماهنگی خانه و مدرسه است. اگر انجمن اولیا و مربیان کار خود را به خوبی انجام دهد، نه تنها وسیله ای برای ایجاد و توسعه روح همکاری میان خانه و مدرسه به وجود می آورد، بلکه نقش عمده ای در مرتبط ساختن برنامه مدرسه با نیازهای جامعه ایفا می کند. معلمان اثر بسیار مهمی بر ارزش های مورد پذیرش کودک بر جای می گذارند. در واقع معلمان، دانسته یا ندانسته، نقش مهمی در شکل گیری شخصیت و ویژگی های اخلاقی ـ اجتماعی کودکان دارند و بعد از والدین، مهم ترین کسانی هستند که وجودشان در انتقال ارزش ها به نسل جوان مؤثر است. اگر این هماهنگی نباشد، کودک دچار سردرگمی می شود و هر قدر هم روش های تربیتی مدرسه در سطح بالایی باشد، به یقین بدون هماهنگی و تأیید خانواده ها، اثر مثبتی در پی نخواهد داشت و نقش معلم نیز کم رنگ می شود

آموزش خانواده ها

تحقیقات نشان می دهد پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که والدین آنها افرادی آگاه و آموزش دیده اند، بیشتر است. در واقع آموزش والدین در مورد مسائل تربیتی، موجب می شود آنها محیط مناسب تری برای رشد و شکوفایی استعدادهای بالقوّه فرزندان خود فراهم کنند و این امر، پیشرفت افراد خانواده و جامعه را در پی خواهد داشت. در هفته پیوند اولیا و مربیان، فعالیت های این انجمن در زمینه تشکیل کلاس های آموزش خانواده آغاز می شود. این فعالیت ها، به منظور آشنایی والدین با چگونگی رفتار با فرزند، تأمین آسایش روانی و جسمی آنها و به طور کلی، در زمینه هایی صورت می گیرد که والدین را در تربیت فرزندان خویش تواناتر و آگاه تر می سازد. در پی چنین تلاش هایی، فعالیت های مربیان با والدین همسو می گردد و برنامه های آموزش و پرورش پربار می شود و بهتر نتیجه می دهد

کلاس های آموزشی دانش آموزان

مدیران و مربیان تربیتی، کلاس هایی با موضوع چگونگی رفتار دانش آموزان با خانواده برگزار می کنند. در این کلاس ها، رفتار هرچه بهتر و صحیح تر دانش آموزان در خانواده به آنها آموزش داده می شود. در صورتی که این کلاس ها، با کلاس هایی که برای آموزش خانواده ها و والدین برپا می شود در ارتباط باشد، تأثیرات بیشتری بر جای می گذارد و در طول دوران تحصیل، می توان اثرات مثبت این حرکت آموزشی را به خوبی مشاهده کرد.

مشارکت و مفهوم دیروز و امروز آن

پس از گذشت سال ها از تأسیس انجمن اولیا و مربیان در کشور، اینک جلوه های باروری و بالندگی مشارکت های مردمی در نظام آموزش و پرورش دیده می شود. مشارکت های مردمی، تجلّی عشق و علاقه مردم به تعلیم و تربیت است. پیش از این، مفهوم سنّتی مشارکت های مردمی، پرداخت وجه مادّی بود. به عبارت دیگر، پدران و مادران، معنای مشارکت را پرداخت وجوه نقدی می دانستند، ولی امروزه مفهوم مشارکت، بسیار گسترده تر از گذشته، به معنای دست در دست هم گذاشتن برای انجام دادن کارهاست. مردم باید بدانند که مشارکت، امری جدی و مستمر است، نه اینکه فقط در زمان هایی خاص و برای رفع نیازهای مادی کاربرد داشته باشد

خانه و مدرسه، دو عامل تأثیرگذار

تأثیر پذیری شگرف فرزندان از خانواده، موقعیت ممتازی برای اولیا به وجود آورده است؛ به گونه ای که آنان را قادر می سازد کودکان را با علاقه و انگیزه کافی به آموزشگاه ها بفرستند. با در نظر گرفتن علاقه والدین به رشد و پرورش فرزندان، انتظار می رود آنها با ایجاد انگیزش و نگرش مثبت در مورد آموزش، سبب حضور مشتاقانه و مرتب دانش آموزان در مکان های آموزشی شوند. به دلیل اصل تأثیر پذیری کودک از خانواده است که آموزش های داده شده از سوی والدین، نقش تعیین کننده ای در طول زندگی فرزندان ایفا می کند و به صورت عامل تربیتی، آینده آنها را نیز تحت تأثیر قرار می دهد

هفته پیوند و فرهنگ سازی

کارشناسان تعلیم و تربیت و صاحبان اندیشه معتقدند فرهنگ سازی باید از خانواده ها آغاز گردد. از این رو، وزارت آموزش و پرورش به عنوان بزرگ ترین نهاد تعلیم و تربیت کشور که بیش ترین ارتباط را با خانواده ها دارد، می کوشد از راه ارتباط همیشگی خانه با مدرسه و پیوند اولیا و مربیان و نیز افزایش دانش خانواده ها، به فرهنگ سازی بپردازد. هفته پیوند نیز با هدف ایجاد و ارتباط سازنده و پویا میان دو کانون ارزش آفرین و فرهنگ ساز خانه و مدرسه برپا می شود تا در پرتو آن، فرزندان عزیز میهن اسلامی مان، از دستاوردهای ارزشمند پیوند اولیا و مربیان بهره مند گردند

.............

روز شمار بزرگ داشت هفته ی پیوند اولیاء ومربیان(24الی 30 مهرماه 1391)





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 26 مهر 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin

دریافت کد آهنگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات