انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

10 عادتی که باعث پیری می شود............

_ تماشای تلویزیون
در حالیكه اكثر مردم تماشای تلویزیون را تنها موجب تضعیف بینایی خود می دانند، باید گفت كه براساس تحقیقات كارشناسان دانشگاه كوئینزلند، به ازای هر ساعت تماشای تلویزیون، 22 دقیقه از طول عمر انسان كم می شود.
همچنین؛ بررسی ها نشان می دهد، تماشای تلویزیون خطر ابتلا به الزایمر را بطور محسوسی افزایش می دهد.

_ نوشیدن مایعات با نی
نوشیدن مایعات با استفاده از نی یا از طریق بطری های آن كه معمولا در بازیهای ورزشی و توسط ورزشكاران مشاهده می شود، عملكردی مانند سیگار كشیدن داشته و با جمع كردن دهان موجب پیدایش چین و چروك در این ناحیه می شود.
این چروك ها چهره فرد را پیرتر نشان می دهد.

_ خیلی زیاد یا خیلی كم ورزش كردن
فواید ورزش برای سلامتی و شادابی بدن بر هیچكس پوشیده نیست.
ورزش كردن موجب ایمنی در برابر ابتلا به آلزایمر، درمان بیماریهای روحی و روانی، افزایش جریان خون و در نتیجه شادابی و جوانی پوست می گردد، اما افراط در ورزش نیز می تواند موجب سختی مفاصل و آسیب های غیرقابل درمان به استخوانها شود.

_ استفاده از دستگاه های گرمازا
بسیاری از مردم از روشهای مختلف برای جوانسازی پوست خود استفاده می كنند، در حالیكه نمی دانند طرز زندگی آنها موجب پیری زودرس آنان شده، بدون آنكه متوجه آن باشند.
بخاری ها و وسایل گرمازا با گرمای تولیدی خود موجب از بین رفتن رطوبت محیط و در نتیجه خشكی پوست می شود.
یكی از آثار منفی نبود رطوبت در محیط زندگی، چروك شدن پوست می باشد. قراردادن یك لیوان آب در محیط یا پوشیدن لباسهای كلفت در خانه برای گرم شدن، برای سلامت پوست مناسب تر است.

_ مصرف شكر
درست است كه همه از مضرات شكر برای سلامتی بدن آگاه هستند، اما اینكه شكر تاثیر قوی تری از نور خورشید و سیگار بر چین و چروك پوست دارند، نكته فراموش شده ای است.
هنگامیكه سطح شكر در خون بالا می رود، پروسه ای به نام "گلیكیشن" رخ می دهد كه كلاژن پوست را تخریب و موجب چروك و آویزان شدن آن می شوند.

_ شغل
در حالیكه هریك از انسانها در مشاغلی مشغول به كار هستند، كه برای سایرین مفید و موثر است، اما بطور غیر مستقیم موجب تضعیف و ركود تدریجی قوای بدن فرد می گردد.
براساس تحقیقات دانشمندان كار منبع اصلی استرس و در نتیجه بیماریهای قلبی و تحلیل سلولها می باشد.
بعلاوه صرف وقت زیاد در محل كار به معنی كاهش وقت برای فعالیت های مفیدی چون ورزش كردن، تهیه و مصرف غذاهای سالم و خواب كافی می باشد.
برای كاهش این آسیب ها باید ساعات كاری خود را كاهش و بخشی از ساعات عصر و تعطیلات آخر هفته را به اینگونه فعالیت های مفید اختصاص داد.

_ صابون
ممكن است تصور كنید صابون بهترین دوست برای پوست شماست، اما كاملا در اشتباهید.
پوست دارای پوششی اسیدی است كه بعنوان حصاری طبیعی عمل می كند.
با استفاده از صابون این لایه روغنی محافظ از روی پوست شسته شده و علاوه بر خشكی پوست، آسیب پذیری آن در برابر باكتری ها و آلودگی ها نیز بیشتر می شود.
صابونهای با
PH طبیعی و فاقد مواد شیمیایی می تواند راه حلی برای این كار باشند.

_ استفاده از هدفون و هندزفری
كاهش شنوایی، یكی از نشانه های كهولت سن محسوب می شود، اما استفاده از هدفون و هندزفری برای گوش دادن به موزیك، می تواند روند سنگینی گوش را تسریع كند.
موسیقی با صدای بلند آثار مخرب آنها را تشدید می كند.

_ خوابیدن
خوابیدن طولانی روی یك سمت بدن و فشار درازمدت یك طرف صورت روی بالش موجب پیدایش خطوطی در چهره می شود كه در صورت تكرار آن، این خطوط برای همیشه روی صورت می مانند.
قرار گرفتن صورت روی بالشی همچنین رطوبت پوست را گرفته و خشكی و چین و چروك ایجاد می كند.
به پشت خوابیدن و استفاده از ابریشم و ساتن بعنوان روبالشی، تاثیر بسزایی در كاهش این اثرات دارد.

_ رژیم غذایی كم چرب

برخی از افراد برای جلوگیری از چاقی و بیماریهای قلبی، چربی ها را بطور كامل از برنامه غذایی خود حذف می كنند، در حالیكه نبود چربی های مفیدی مانند امگا 3 در بدن تاثیرات مخربی بر بدن بخصوص در پوست دارند.

روغن زیتون، روغن كنجد و روغن ماهی نه تنها مضر نبوده؛ بلكه سلامتی و جوانی پوست و افزایش قوای جسمی را بدنبال دارد.

 





نوشته شده در تاریخ جمعه 29 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

بی الف قامت رعنای وجودش؛

 

 

به جانم و به جانم که " جهانم " جهنم است ...

 

 

ای سفر کرده، برگرد ...

 

 

 





نوشته شده در تاریخ پنجشنبه 28 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

گزارشی مصور از زنی که  6 نسل بعد از خود را دید

مادر ۱۱۱ ساله ای در آمریکا توانست ششمین نسل بعد از خودش را ببیند.او رکوردار طول عمر و دیدن ندیده اش!! می باشد.این عمر طولانی در جائیست که محققین متوسط عمر زنان آمریکایی را ۵۴ سال و متوسط عمر مردان آمریکایی را ۵۰ سال تخمین زده اند.

Mollie Wood مادر ۱۱۱ ساله ای است که تاکنون دوبار جایزه یکی پیرترین مادرهای دنیا را به وی اعطا کرده اند.
اما امسال جشن روز مادر وی رنگ و بوی دیگری داشت،چرا که تنها هفت هفته پیش ،فرزندِ فرزندِ فرزندِ فرزندِ فرزندش را که به اصطلاح خودمان ندیده اش را دید.

او بدین طریق توانست رکورد دار طول عمر و دیدن ششمین فرزند دختر نسل خودش را بشکند چرا که در ۱۰۰ سال پیش تاکنون کسی به این رکورد دست نیافته بود.

این نسل یکی از حیرت انگیز ترین نسلهای آمریکایی بوده چرا که همه آنها عمرهایی نسبتا طولانی داشته تا جایی که ۴ نسل قبل از این پیرزن ۱۱۱ ساله،عمری در حدود ۱۶۹ سال داشته اند.شاید ۱۱۱ سال عمری طولانی اما عجیب به نظر نرسد،ولی این در جاییست که محققین متوسط عمر زنان آمریکایی را ۵۴ سال و متوسط عمر مردان آمریکایی را ۵۰ سال تخمین زده اند.
خانواده ویرجینیا هم اکنون نیز همگی در آمریکا ساکن هستند.

خانم Woodدر سال ۱۹۰۱ در شارلوتسویل به دنیا آمد.دختر ۸۸ ساله این پیرزن می گوید:مادرم ۳ سال است که زمینگیر شده است و نمی تواند از پس کارهایش برآید.او تابحال قطره ای مشروب ننوشیده و ۱ پک هم به سیگای نزده!!راز عمر طولانی وی و اجداد ما نیز در همین است.

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

هنگامی که در زندگی اوج میگیری،

 

دوستانت می فهمند تو چه کسی بودی.

 

اما هنگامی که در زندگی، به زمین می خوری،

 

آنوقت تو میفهمی که دوستانت چه کسانی بودند یا هستند ...

 

آری گاهی شکست از پیروزی مفیدتر است ...

 





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 27 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

دیدارِ خدا بُوَد مُیَسَر



 با دیده ی دل

 

 نه دیده ی سر ...

 

 

 





نوشته شده در تاریخ سه شنبه 26 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

آزمون خانواده در فصل امتحانات...........

تا اسم امتحان آن هم از نوع نوبت اول به گوش مى رسد همه اعضاى خانواده از بزرگ و کوچک براى فراهم کردن محیطى امن و آرام بسیج مى شوند. در این میان مادرها با انواع و اقسام آبمیوه و شیر و خوراکى سعى مى کنند تا حد ممکن براى بچه مدرسه اى شان انرژى و کالرى بسازند . البته ناگفته نماند پدر هم با لغو بسیارى از برنامه هاى جانبى خانواده مثل مهمانى ها و دید و بازدیدها وخواهر و برادر کوچکتر هم با بى سر و صدا بازى کردن نقش خود را در بهتر برگزار شدن امتحان دانش آموزان ایفا مى کنند. هر چند فراهم شدن محیطى امن در خانه براى فرزندان و دانش آموزان در هر زمان و در هر شرایطى ضرورى است اما به هر حال محیط آرام و تغذیه مفید به عنوان دو مؤلفه مهم و اساسى در زمان امتحانات اهمیت بیشترى مى یابند که از سوى والدین باید مورد توجه قرار گیرد.

والدین اضطراب خود را مهار کنند


«سعیده هادى» کارشناس ارشد روان شناسى در این باره معتقد است: «توجه به مقوله آموزش بچه ها فقط محدود به زمان امتحانات نیست. والدین باید متوجه باشند که محیط خانه و شرایط موجود در آن از نظر روانى ، بر یادگیرى پنهان و آشکار بچه ها تأثیر بسزایى دارد. بنابراین همواره باید محیط خانه در شرایط نرمالى قرار گیرد. البته خود والدین هم در زمان امتحانات از نظر روانى آسیب پذیر تر مى شوند که باید خود را در مواقع بروز تنش کنترل کنند. البته این به معنى آن نیست که همیشه بچه ها محور خانه باشند، به هر حال بچه ها باید تنش، در گیرى و بحث و جد ل هاى (نه در حد بحران ) درون خانواده را نیز ببینند. در کنار آن باید آرامش و شادى را هم ببینند. بنابراین فراهم کردن این شرایط همواره چه در زمان امتحان و چه در زمان غیر امتحان ضرورت دارد. اختصاص دادن بخشى از خانه به بچه ها براى انجام تکالیف و خواندن درس براى امتحان لازم است. البته منظور از اختصاص فضاى ویژه ، صرفاً اتاق مخصوص بچه ها نیست چرا که در همه خانواده ها این فضا در دسترس نیست. باید توجه داشت کو چکتر ها به علت قادر نبودن به تجزیه و تحلیل شرایط خانه در مواقع تنش بین والدین از آسیب پذیرى به دور نیستند. به هر حال فراهم کردن محیط امن و آرام براى بچه ها در هر زمان لازم است اما در مواقع امتحان بچه ها والدین هم به واسطه امتحان آنها دچار استرس و اضطراب مى شوند که باید سعى کنند خود را کنترل کنند


 تغذیه دانش آموزان در موقع امتحان


دکتر «ناصر کلانترى» متخصص کودکان و تغذیه هم در باره تغذیه دانش آموزان در موقع امتحانات مى گوید : «والدین و کسانى که با دانش آموزان سرو کار دارند باید از آنها در محدوده توانایى هایشان انتظار داشته باشند در غیر این صورت با ایجاد اضطراب و استرس عامل مخربى براى هر نوع پیشرفت آنها مى شوند. والدین باید در تمام ایام سال تحصیلى محیطى مشوق براى تحصیل بچه ها فراهم کنند. محیط مشوق کاملاً صلح آمیز و توأم با عشق و محبت است. حتى المقدور درگیرى هاى والدین در حضور بچه ها نباشد، چرا که بچه ها درباره درگیرى والدین بینش محدودى دارند و هر بحث ساده اى را به منزله واقعه اى ناخوشایند تفسیر مى کنند. چالش هاى خانواده حتى روى تغذیه بچه ها هم تأثیر منفى مى گذارد و آن ها را دچار بى اشتهایى با منشأ روانى مى کند و باعث مى شود مواد مغذى مورد نیاز به بچه ها نرسد. به هر حال محیط نا امن، امنیت فکرى کودک را به مخاطره مى اندازد، ضمن آن که امکان جبران امنیت فکرى از دست رفته بسیار کمتر است. در بحث تغذیه بچه ها باید به سه قانون تنوع غذایى، کافى بودن و تعادل داشتن غذا هاى مصرفى توجه کرد. باید بچه ها از همه گروه هاى غذایى یعنى غلات و نان، گوشت و حبوبات، شیر و لبنیات و میوه و سبزیجات به مقدار کافى استفاده کنند. ضمن آن که میزان غذایى که بچه ها مى خورند باید نیاز 24 ساعته بدن آنها را تأمین کند. براى متعادل بودن آنچه مى خورند باید از همه گروه هاى غذایى بهره بگیرند.
بچه هاى دبستانى روزانه باید پنج، شش سهم از نان و غلات، دو، سه سهم از گوشت و حبوبات ، چهار، پنج سهم از شیر و لبنیات و سه تا پنج سهم از میوه و سبزیجات استفاده کنند. به این میزان ها براى بچه هاى مقطع راهنمایى مقدار کمى اضافه مى شود. ضمن آن که این میزان ها براى دانش آموزان دبیرستانى تفاوت چندانى نمى کند. اما چون آنها از سرعت رشد بالایى از نظر جسمى برخوردارند نیازمند آهن بیشترى هستند که باید مورد توجه قرارگیرد. بچه هاى دبستانى باید حد اکثر 9 شب بخوابند تا صبح یک و نیم ساعت قبل از رفتن به مدرسه بیدار شوند تا اشتها براى خوردن صبحانه داشته باشند. نخوردن صبحانه باعث مى شود بچه ها نتوانند تمرکز لازم براى فراگیرى درس پیدا کنند. در موقع امتحانات بچه ها حتماً باید زود تر بخوابند، صبحانه داراى شیر، عسل و مربا (مواد انرژى زا) بخورند. شب، هنگام خواب نیز خوردن یک لیوان شیر ولرم براى بهبود خواب و کاهش استرس مفید است. از خوردن غذاهاى چرب در شام هم پرهیز کنند. خوردن دو، سه لیوان آبمیوه تازه و طبیعى در طول روز هم به عملکرد و وضعیت فراگیرى دانش آموزان کمک مى کند

 





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

آماده سازی خانه در فصل امتحانات

 

 

بعضی‌ها اسم امتحان که می‌آید، دل‌شان شور می‌زند، دندان‌های‌شان به هم فشرده می‌شود و دستان‌شان یخ می‌کند. برای خیلی‌ها آزمون و امتحان با استرس، دل‌شوره و نگرانی همراه است. این موضوع فقط به افرادی که امتحان دارند، مربوط نیست و اطرافیان را هم درگیر می‌کند. فصل امتحانات که می‌رسد گاهی وقت‌ها پدر و مادرها بیشتر از فرزندان‌شان نگران می‌شوند. اغلب این نگرانی والدین به فرزندان هم منتقل می‌شود و موجب استرس بیشتر در آنها می‌شود. اگر می‌خواهید به فرزندتان کمک کنید، بهتر است شرایط و محیط خانه را طوری فراهم کنید که فرزندتان آرامش و تمرکز بیشتری داشته باشد و در امتحانات نتیجه بهتری بگیرد.
درس خواندن در محیطی آرام با شرایط مناسب با تمرکز و یادگیری بیشتری همراه است. نور و رنگ، شیوه چیدمان، نظم و ترتیب محیطی که در آن مطالعه انجام می‌شود، در میزان تمرکز و یادگیری موثر است. رعایت نکات و موارد زیر به شما کمک می‌کند تا محیط خانه را برای درس خواندن فرزندتان آماده کنید.
جایی برای درس خواندن

 


محل مشخصی را در خانه برای انجام دادن تکالیف مدرسه فرزندان‌تان در نظر بگیرید و برای تمرکز بیشتر و یادگیری بهتر از او بخواهید همیشه در همان محل مطالعه کند و تکالیف مدرسه‌اش را انجام دهد. انجام تکالیف مدرسه در رختخواب، سر میز غذا و یا در حال تماشای تلویزیون موجب کاهش تمرکز می‌شود. بهتر است اتاق جداگانه‌ای را برای مطالعه و درس خواندن فرزندتان در نظر بگیرید و در صورتی که این امکان وجود ندارد، گوشه‌ای از خانه را که سر و صدای کمتر، تهویه و نور و روشنایی مناسبی دارد، به این کار اختصاص دهید.


نظم و ترتیب


نظم و ترتیب و تمیزی محیط مطالعه موجب افزایش تمرکز و قدرت یادگیری می‌شود. در ایام امتحان، محیط خانه را تمیز و مرتب نگه‌دارید. شاید لازم باشد فرزندتان را در تمیز نگه‌داشتن اتاق و محل مطالعه‌اش کمک کنید. نظم در ساعات غذا خوردن، خوابیدن و بیدار شدن هم در این کاهش استرس نقش مهمی‌ دارد و لازم است در ایام امتحانات بیشتر به این موضوع اهمیت داده شود و همه افراد خانواده در برقراری این نظم همکاری کنند.


نور و روشنایی


مطالعه و درس خواندن از فعالیت‌هایی است که برای انجامش به نور و روشنایی مناسب نیاز است. بر طبق استاندارد، روشنایی مورد نیاز برای مطالعه ۴۰۰ لوکس است. این مقداری است که می‌توان کلمات را به وضوح و بدون نیاز به خم شدن به سمت کتاب از فاصله ۳۰ سانتی‌متری به راحتی مشاهده کرد. نور نامناسب موجب خواب آلودگی، نداشتن تمرکز و مشکلات بینایی می‌شود. نور مهتابی‌های فلورسنت بدترین نوع و نور طبیعی و روشنایی روز بهترین نوع نور برای مطالعه هستند. بنابراین بهتر است فرزندان‌تان را تشویق کنید در ساعات روشن روز تکالیف‌شان را انجام دهند. در صورت نیاز به استفاده از روشنایی مصنوعی، بهتر است از ترکیب نورهای زرد و سفید که شبیه به نور روز است، استفاده شود. بهتر است تمام این نور به صورت عمومی‌ و در کل فضای اتاق تامین شود. در صورت کم بودن نور عمومی ‌اتاق بهتر است برای تامین روشنایی از نور موضعی چراغ مطالعه با لامپ‌هایی با نور زرد استفاده شود. برای دید کافی و نیفتادن سایه دست روی کاغذ نور باید طوری تنظیم شود که از سمت چپ بتابد.


تغییر چیدمان ویژه امتحان


گاهی وقت‌ها لازم است چیدمان اتاق مطالعه فرزندان را در ایام امتحان تغییر داد. مطالعه نیاز به تمرکز دارد، بنابراین بهتر است اسباب‌بازی‌ها، لوازم، قاب عکس و سایر وسایلی که ممکن است تمرکز فرزندتان را هنگام مطالعه از بین ببرد، به طور موقت از معرض دید او بردارید. این کار را با همکاری و نظر او انجام دهید و اگر فرزندتان سن کمی‌ دارد، برایش توضیح دهید که پس از مرور درس‌ها و آماده شدن برای امتحان می‌تواند با اسباب بازی‌هایش بازی کند.


تماشای تلویزیون


گاهی وقت‌ها دانش‌آموزان برای انجام ندادن تکالیف مدرسه و کم‌کردن استرسی که دارند به دیدن برنامه‌های تلویزیونی پناه می‌برند و ساعت‌ها پای تلویزیون می‌نشینند و حتی برنامه‌هایی را که مناسب سن‌شان هم نیست، تماشا می‌کنند. این طور مواقع بهتر است تلویزیون را از اتاق یا محل مطالعه آنها بردارید و زمان مشخصی را هم برای تماشای برنامه مورد علاقه‌شان در نظر بگیرید

.
رفت و آمدها و میهمانی‌ها


در ایام امتحانات بهتر است برنامه دید و بازدیدها و میهمانی‌ها را کمی‌تغییر دهید. برای آرامش بیشتر فرزندان درصورت امکان شب‌های امتحان به میهمانی نروید و میهمان دعوت نکنید. در صورتی که این امکان وجود نداشت، دید و بازدید را به بعدازظهر موکول کرده و برنامه‌تان را طوری تنظیم کنید که در ساعات ابتدایی شب محیط خانه شرایط عادی و آرامی‌داشته باشد.

 





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

چینشی برای فصل امتحانات

شما چقدر محیط خانه‌تان را برای درس خواندن فرزندتان آماده کرده‌اید؟ اگر در خانه خود فرزندانی دارید که محصل هستند

بهتر است تغییراتی در خانه‌تان به وجود آورید تا شرایط برای درس خواندن و رشد تحصیلی فرزندتان آماده شود. تعویض لامپ‌ها، در نظر گرفتن جای مشخصی برای درس خواندن بچه‌ها و جمع کردن اسباب بازی‌ها نمونه‌هایی از این کارها است.

تنظیم نور خانه

یکی از مهم‌ترین کارهایی که برای سال تحصیلی باید انجام بدهید، تنظیم نور خانه است. شاید لازم باشد لامپ‌های کم نور را تعویض کنید یا چند لامپ اضافه در محل مخصوص مطالعه نصب کنید. لامپ‌ها را در حالی که خاموش هستند با دستمال تمیز کنید. گاهی تمیز کردن لامپ‌ها و گرفتن گرد و خاک روی آن نور خانه را بیشتر می‌کند. برای مطالعه و درس خواندن باید نور و روشنایی مناسب وجود داشته باشد. مناسب‌ترین نور برای مطالعه نور خورشید و نور طبیعی روز است. بنابراین بهتر است فرزندتان را تشویق کنید قبل از تاریک شدن هوا و در ساعات روشن روز مطالعه کند و تکالیف درسی‌اش را انجام دهد. اما از آنجایی که این کار همیشه امکان‌پذیر نیست باید نور مصنوعی را هم برای مطالعه فراهم کنید. حداقل روشنایی موردنیاز برای مطالعه ۴۰۰لوکس است که برای تامین آن بهتر است از نور ترکیبی زرد و سفید که نزدیک به نور طبیعی روز است، استفاده شود. برای این کار از ترکیب لامپ‌های رشته‌ای با نور زرد و لامپ‌های فلورسنت با نور سفید استفاده کنید. نور سفید مهتابی به تنهایی برای مطالعه مناسب نیست و به سلامت فرزندتان آسیب می‌رساند. بررسی‌ها نشان داده‌اند که نور سفید مهتابی باعث ایجاد علایمی ‌مانند خستگی، خواب‌آلودگی، سردرد و کاهش تمرکز و افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

مناسب‌ترین نور برای مطالعه نور خورشید و نور طبیعی روز است. بنابراین بهتر است فرزندتان را تشویق کنید قبل از تاریک شدن هوا و در ساعات روشن روز مطالعه کند و تکالیف درسی‌اش را انجام دهد

چراغ مطالعه پایه‌بلند

اگر برای تامین روشنایی بیشتر از چراغ مطالعه استفاده می‌کنید، توجه داشته باشید که چراغ‌مطالعه‌های پایه‌بلند به دلیل اینکه نور را از فاصله دورتری می‌تابانند و باعث آزار چشم نمی‌شوند، مناسب‌ترند. همچنین لامپ چراغ‌مطالعه بهتر است از نوع لامپ‌های رشته‌ای باشد. نور سفید لامپ‌های فلورسنت برای مطالعه مناسب نیستند. نکته دیگر اینکه هنگام استفاده از چراغ مطالعه دقت داشته باشید نور از سمت چپ بتابد تا سایه دست به سمت راست بیفتد و مزاحم نوشتن و مطالعه نشود. برای افرادی که با دست چپ می‌نویسند نور باید از سمت راست بتابد.

میز تحریر مات

دانش‌آموزان برای درس خواندن در خانه هم نیاز به میز و صندلی دارند. یک میز و صندلی مناسب تهیه کنید و فرزندتان را تشویق کنید هنگام مطالعه و انجام تکالیف مدرسه از آن استفاده کند. عادت‌های غلطی مانند لم دادن و دراز کشیدن هنگام مطالعه فشار زیادی به شانه‌ها، گردن و کمر وارد می‌کند و در طولانی مدت ممکن است باعث ایجاد مشکلات اسکلتی عضلانی شود. بهتر است سطح میز تحریر ۱۰ تا ۱۵ درجه شیب داشته باشد تا دانش‌آموز مجبور نباشد هنگام مطالعه سر و گردنش را به سمت جلو خم کند. با قرار دادن تخته‌های چوبی مخصوص نقشه‌کشی روی میزهایی با سطح صاف هم می‌شود این شیب را ایجاد کرد. میز تحریر باید ارتفاع مناسبی داشته باشد. فاصله آرنج دست در حال نشسته تا زمین تقریبا اندازه مناسبی است. ارتفاع کمتر یا بیشتر از حد مطلوب باعث خستگی و ایجاد آسیب‌های اسکلتی عضلانی می‌شود. میز تحریر باید فضای کافی برای پاها داشته باشد. جنس سطح میز بهتر است مات باشد تا باعث انعکاس نور لامپ و خستگی و آزار چشم‌ نشود. قرار دادن مجسمه، قاب عکس و عروسک روی میز مطالعه یا فضای روبه‌روی آن باعث کاهش تمرکز می‌شود.

بررسی‌ها نشان داده‌اند که نور سفید مهتابی باعث ایجاد علایمی ‌مانند خستگی، خواب‌آلودگی، سردرد و کاهش تمرکز و افت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود.

صندلی پارچه‌ای

انتخاب یک صندلی مناسب، آن هم در ابعاد و اندازه دانش‌آموزانی که در حال رشدند و هر ماه اندازه‌هایشان تغییر می‌کند، کار آسانی نیست. بهتر است از صندلی‌هایی با قابلیت تنظیم ارتفاع استفاده کنید. اگر پای فرزندتان هنگام نشستن روی صندلی به زمین نمی‌رسد، حتما از یک زیرپایی استفاده کنید. پاها نباید به مدت طولانی آویزان بمانند. نکته دیگر اینکه صندلی باید تعادل داشته باشد. صندلی‌هایی که دارای ۵ چرخ یا پایه هستند، تعادل بیشتری دارند. وجود ۲ دسته در کناره‌های صندلی برای تعادل بیشتر و همچنین استراحت دست‌ها لازم است. قسمت پایین پشتی صندلی باید گودی کمر را پر کند. صندلی‌های پارچه‌ای به خاطر اینکه باعث تعریق نمی‌شوند مناسب‌تر از صندلی‌هایی با رویه پلاستیکی‌اند.

 





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

وظایف والدین در فصل امتحانات

پدر و مادرها اغلب نمی‌دانند به چه صورت می‌توانند در امر آموزش و یادگیری دروس به فرزندان کمک کنند. آنها شاید صدها بار این کلمه را تکرار کرده باشند «بخوان، بخوان» و دلشان می‌خواهد در این زمینه به فرزندانشان کمک کنند اما این حرف‌ها بسیاری وقت‌ها نه‌تنها اثر ندارد که نتیجه عکس هم می‌دهد.
فرزند شما در زندگی تحصیلی خود نیز به شما وابسته است و در صورتی که بتوانید در تحصیل او نقش فعال‌تری داشته باشید، یادگیری برای او دلپذیرتر می‌شود و اعتماد به نفس بیشتری پیدا می‌کند تا اینکه در برابر او بی‌تفاوت باشید. شاید به‌خاطر حضور شما، نسبت به درس خواندن دلگرم شود و آینده درخشان‌تری داشته باشد. برخی والدین شرکت در زندگی تحصیلی فرزند خود را مشکل می‌دانند و حال و حوصله این کار را ندارند و اصلا خود را درگیر این مسایل نمی‌کنند. برخی از دلایل این سهل‌نگاری و بی‌تفاوتی عبارت‌اند از:
نداشتن وقت و انرژی و برنامه ویژه رسیدگی به فرزندان، تعلیم و تربیت منحصرا کار متخصصان است، نمی‌توان با تقدیر و سرنوشت به مبارزه پرداخت و هر چه قسمت باشد همان می‌شود، فرزند من به کمک من نیازی ندارد و من نمی‌توانم کاری برایش انجام دهم، فرزند من استعداد کافی ندارد و کم‌هوش است، نمی‌خواهم برای آموزگار ایجاد مزاحمت کنم و...

12 توصیه به والدین
 
مربی بودن صبر می‌خواهد و انجام راهکارهای عملیاتی زیر می‌تواند به شما کمک کند:
1) کلمات مناسب را در آشکار یا پنهان نسبت به کودک خود ادا کنید. هرگز از کلمات کم‌هوش بودن، کم‌استعداد بودن، کم‌شانس بودن استفاده نکنید که یک داروی مخرب برای آنهاست. همیشه سعی کنید حتی کوچک‌ترین پیشرفت آنها را مورد تشویق و تحسین قرار دهید.
2) محیط خانه را برای یادگیری، مناسب کنید. در زمان مطالعه تمام عوامل مزاحم از قبیل رادیو، تلویزیون و... را حذف کنید.
3) در صورت امکان تکالیف و تمرین‌هایی که انجام داده یک بار مرور کنید. به او کمک کنید تا روز بعد با آمادگی کامل به مدرسه برود.

4) به او یاد بدهید تکالیف سنگین را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کند. از انجام دادن تکالیف او جدا خودداری کنید زیرا عصایی برای او خواهید شد که همیشه باید این عصا زیر دست او باشد و ترک آن یعنی شکست او.
5) جدولی از برنامه امتحانی فرزندان‌تان تهیه کنید و به آنها در برنامه‌ریزی مناسب و برای مطالعه درس‌های مختلف کمک کنید.
6) به فرزندان‌تان کمک کنید تا به تنهایی پاسخ پرسش‌های درسی‌شان را بیابند.
7) در صورت نیاز با آموزگار فرزندتان درمورد چگونگی انجام آزمون‌‌های پایانی صحبت کنید و اطلاعات لازم را از او بگیرید.
8) نقاط ضعف و قوت درسی فرزندان‌تان را در درس‌های مختلف بشناسید و حتی‌الامکان درصدد رفع آنها برآیید.
9) به فرزندان‌تان اطمینان دهید که موفقیت آنها برایتان ارزش و اهمیت دارد.
10) خواسته‌ها و انتظارات خارج از توان بچه‌ها نداشته باشید.
11) همیشه درباره امتحان دادن، مثبت صحبت کنید و بچه‌ها را از آن نترسانید.
12) «درس بخوان! چرا درس نمی‌خوانی؟ به فکر امتحان فردا نیستی! فردا تجدید می‌شوی! مگر فردا امتحان نداری؟» این پند و اندرزهای مخرب در شب امتحان نه تنها سازنده نیست بلکه توانایی به خاطر آوردن آنچه را یاد گرفته از دست می‌دهد.





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

مبارزه با غولی به نام "استرس"

اگرچه برای همه آنانی که در عرصه علم و دانش اندوزی فعال هستند امتحان ها یک اتفاق بسیار خاص و حساس هستند اما به دور از اهمیت خود امتحانات، استرس نیز پدیده ای است که همواره همراه با امتحانات به خانه دانش آموزان می آید و مشکل بزرگتری را در پیش روی خانواده ها قرار می دهد. البته استرس امتحان تنها دانش آموزان را آزار نمی دهد بلکه والدین نیز از این معضل جدی رنج می برند و گاهی نیز خود آنان مولد این استرس در خانه می شوند ! البته باید دانست که استرس در حالت طبیعی آنچنان هم بد و خطرناک نیست بلکه دامن زدن به آن و کنترل نکردن آن غالبا موجب بروز افت تحصیلی در دانش آموزان و داشتن خاطره ای بد از زمان امتحانات می شود.

یافته های یک پژوهش نشان می دهد نگرانی های تحصیلی و ارتباطی بیشترین عوامل استرس در دانش آموزان را تشکیل می دهند. در پژوهشی که با هدف بررسی استرس های دانش آموزان شهر تهران انجام شد، ۷۶۱ دانش آموز از مقاطع راهنمایی و دبیرستان در ۵ منطقه آموزشی شهر تهران مورد مطالعه قرار گرفتند. ۵۱ درصد افراد مورد مطالعه را دانش آموزان دختر و ۴۹ درصد را دانش آموزان پسر تشکیل می دادند که به صورت تصادفی انتخاب شدند. یافته های این پژوهش حاکی است استرس های تحصیلی و ارتباطی بیشترین شیوع را در میان دانش آموزان دارند و شایع ترین مشکلات تحصیلی، اضطراب از امتحان، نمره درسی و بی علاقگی به بعضی درس ها است. همچنین مهمترین استرس های ارتباطی و اجتماعی دانش آموزان عبارت است از آشنا شدن با افراد جدید، بی توجهی معلمان و کارکنان به توانایی های دانش آموزان، آزار روانی توسط سایر دانش آموزان، ارتباط اجتماعی نامناسب با همکلاسی ها و نداشتن دوست صمیمی.به عبارت بهتر،دانش آموز به طور طبیعی با یک سری استرسها در مدرسه روبه روست حال اگر این استرسها در منزل و در محیط خارج از مدرسه نیز تقویت شود فشار روانی زیادی به دانش آموز تحمیل می شود.

با این حال باید دانست استرس (فشار عصبی) از نظر لغوی از کلمه لاتین استرینجر به مفهوم به هم رفتن، قبض شدن و... گرفته شده است و در زبان فارسی معادل های تکانه عصبی، فشار روانی، تنیدگی، نگرانی و... برای آن عنوان گردیده است. «استرس» را فشار عصبی هم ترجمه کرده اند که این اصطلاح هم معادل دقیقی برای «استرس» نیست.

زیرا استرس از «فشار» ناشی می شود و خود فشار نیست، اگر چه به رغم دو نفر از محققان به نام های «مورهد» و «گریفین» با اندک اغماضی می توان «استرس» را همان «فشار عصبی» معنی کرد و آن را عکس العملی دانست که انسان در مقابل محرک های ناسازگار از خود بروز می دهد. با این حال استرس پدیده تازه ای نیست و در طول تاریخ بشر وجود داشته و به صورت های مختلفی بر انسان عارض شده است از جمله: نگرانی از بلایای طبیعی، جنگ ها، قتل عام ها، ستمکاری های حکام جابر و... با انقلاب صنعتی و به دلیل تحولات عمیق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی ناشی از آن در کلیه جوامع و ضرورت تطابق مداوم با شرایط جدید و در عین حال در تحول و تغییر، استرس، دامنه، شدت و وسعت بیشتری گرفت به طوری که می توان آن را فرزند ناخلف انقلاب صنعتی و یک قاتل بی سروصدا نامید. البته استرس در دنیای امروز تقریباً همه گیر شده و از پیر و جوان، زن و مرد، تحصیلکرده و بی سواد همه و همه به گونه و با نوعی از آن دست به گریبانند و فقط افراد معدودی که شناخت کافی از آن داشته و ابزار مقابله با آن را در اختیار دارند از آثار مخرب آن برکنار هستند. تحقیقات علمی مؤید این واقعیت است که استرس بر سلامت جسم و روان فرد تأثیر می گذارد و انرژی های بالقوه و بالفعل او را هدر داده و باطل می سازد. امروزه مردم اغلب کلمه استرس را به صورت موضوعی متداول و یا به شکل بیماری «اپیدمی» به کار می برند و این کلمه مدتها است که در ادبیات محاوره ای جا باز کرده و به همان گونه که از کار، غذا، مسکن، مسافرت، تحصیل و... صحبت می کنیم، از استرس هم صحبت می کنیم.

اما اگر بخواهیم راهکارهایی برای کاهش استرس و اضطراب دانش آموزان در مقطع پر اضطراب امتحانات ارائه دهیم باید بیش از همه به نقش خانواده و مدرسه در این اثنا اشاره کنیم.در واقع خانواده ها و اولیای مدرسه محیط خانواده و مدرسه رادر زمان امتحانات نباید به گونه ای تغییر و تحول دهند که غیرعادی به نظر برسد، چرا که غیرعادی کردن محیط استرس، اضطراب و دلهره برای بچه ها به وجود می آورد. ضمن آنکه دانش آموز تصور می کند حادثه بسیار مهمی رخ خواهد داد، بنابراین باید برای مقابله با شکست های احتمالی خود را آماده کند، درحالی که با این روش ها انگیزه و علاقه در او ایجاد نمی شود چرا که خود را برای مقابله و رویارویی با امتحان مسلح می کند، بهترین شرایط آن است که امتحان را در ذهن دانش آموز به عنوان همراه و نجات دهنده درونی کنیم.هر چقدر محیط را به گونه ای ویژه تغییر دهیم درون بچه را متلاطم و به هم ریخته می کنیم، ضمن آنکه ممکن است رفتار والدین و معلمان در تغییر دادن محیط بویژه محیط خانه موجب شود بچه ها توان خود را کمتر از میزان واقعی آن بدانند و به تبع آن اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

امتحانات که از راه می رسد بسیاری از خانواده ها سعی می کنند برخی از برنامه های خود از قبیل مهمانی رفتن و مهمانی دادن را متوقف کنند تا شرایط خانه برای درس خواندن و امتحان دادن بچه ها مهیا شود، در حالی که مهمانی رفتن خانواده ها و توجه به تغذیه بچه ها از جمله مسائلی است که همواره باید از سوی خانواده ها مدیریت شود، در غیر این صورت نتیجه مخرب در پی خواهد داشت. بنابراین رفتار برخی از خانواده ها در روزهای امتحان که نسبت به این مسائل توجه ویژه ای نشان می دهند نادرست است. البته باید رفع برخی از نیازهای دانش آموزان همچون خرید کردن را هم که می توان به روزهای پس از امتحان موکول کرد، متناسب با سن و سال و شرایط روحی دانش آموزان به آنها تفهیم کرد.از سوی دیگر محیط خانواده و جو عاطفی حاکم بر آن باید دور از تنشهای عاطفی و مشاجره باشد و به استراحت و خواب دانش آموزان توجه کافی شود.همچنین در هنگام امتحانات ، دانش آموزان نیاز به حمایت عاطفی و اطمینان بخشی بیشتری دارند.

لذا در نهایت باید گفت استرس مقوله ای جدی و اثر گذار بر تحصیل دانش آموزان است که اگر به تاثیرات آن و نحوه کنترل آن بخصوص در مقطع امتحانات توجه نشود می تواند اثرات منفی متعدد و بعضا غیرقابل جبرانی بر کیفیت تحصیل دانش آموزان داشته باشد. البته باید دانست راهکارهای متعددی در خصوص کنترل اضطراب وجود دارد که بابهره گیری از آنها دانش آموزان می توانند به راحتی از این دوران عبور کنند و خاطره ای شیرین از دوران امتحانات در ذهن خود ثبت کنند





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

هشدار آیت الله العظمی مظاهری:

خانه شیطان در دستان جوانان ما...............

جوانی که به جای درس خواندن و افتخارآفرینی علمی و معنوی، تمام وقت خود را صرف پیامک‌های عاشقانه و بی‌محتوا و حرام می‌کند و هنگام تدریس استاد با تلفن همراه خود که برای او یک خانه شیطان است، بازی می‌کند نتیجه لقمه حرام است.  
به گزارش خبرگزاری حوزه، حضرت آیت الله مظاهری در درس اخلاق هفتگی خود نسبت به کسب در آمد از راه حرام و شبهه‌ناک هشدار داده و بسیاری از ناهنجاری‌های اخلاقی را ناشی از رعایت نکردن حلال و حرام دانستند.
 این مرجع تقلید، ضمن تبریک ایام ولادت باسعادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهار داشتند: یکی از نکات آموزنده در قضیّۀ ولادت حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» که در جامعۀ امروزی باید سرمشق همگان قرار گیرد، این است که پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» و حضرت خدیجه، چهل شبانه‌روز، روزها روزه بودند و شب‌ها عبادت می‌کردند و در آن مدّت حتی آلودگی قلبی که در اثر معاشرت عادی با مردم پدید می‌آید، برای آنان حاصل نشد.
* یک توصیه برای والدین

ایشان افزودند: هر زن و شوهری که می‌خواهند بچّه‌دار شوند و دوست دارند فرزندشان سعادت‌مند شود، باید قبل از انعقاد نطفه، گناه در زندگی آنان نباشد و از اعمال لغو و بیهوده و از شبهات نیز بپرهیزند تا گناه آنان و رفتار یا گفتار ناپسندشان بر روح جنین و کودک آنان تأثیر منفی نگذارد. زیرا بر اساس قانون وراثت که هم در علوم دینی مورد تأکید واقع شده و هم از نظر علوم طبیعی و روان‌شناسی اثبات شده است، صفات نیک و بد و خلق و خوی پدر و مادر به فرزند آنان منتقل می‌گردد.
معظم له همچنین بیان داشتند: در زمان امیرالمؤمنین«سلام‌الله‌علیه» بچه‌ای به دنیا آمد که شبیه مرد دیگری غیر از پدر خود بود. مادر آن بچه، عفیف بود و بالأخره نزاع را خدمت امیرالمؤمنین آوردند. آن حضرت حکم کردند و فرمودند: بچه متعلّق به پدر خودش است، امّا آن زن، هنگام انعقاد نطفه، به فکر آن مرد نامحرم بوده است و فکر او بر شکل ظاهری فرزندش اثر گذاشته است.
* انتقاد از عشق بازی‌های نامشروع

ایشان تصریح کردند: حال این عشق‌بازی‌ها و این فساد اخلاقی، چه فرزندانی تحویل جامعه می‌دهد؟ این روابط دوستی نامشروع بین زنان و مردان و دختران و پسران، چه چیز تحویل جامعه می‌دهد؟! غذاهای حرام و غذاهای شبهه ناک، چه چیز تحویل جامعه می‌دهد؟!
رییس عالی حوزه علمیه اصفهان همچنین گفتند: طبق قانون وراثت، صفات ظاهرى نظیر شكل‏ و شباهت و صفات باطنى نظیر شجاعت و ترس، سخاوت و بخل، حسادت و رأفت، به واسطۀ ژن‌ها به اولاد منتقل مى‏شود؛ یعنی معمولاً پدر بخیل و کینه‌توز، فرزندانی بخیل و کینه‌توز دارد و فرزندان حسود، از مادران حسود متولّد می‌شوند. البته عواملی نظیر تربیت و محیط شایسته می‌تواند این صفات را تغییر دهد که اکنون مورد بحث ما نیست.
* تأثیر لقمه حرام

ایشان با اشاره به تأثیر غذای حرام در تربیت فرزند خاطرنشان کردند: نکتۀ حائز اهمیّت دیگر در قضیّۀ ولادت حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، این است که پیامبر اکرم«صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم»، روزۀ خود را با خرما و انگور بهشتی که پاک ترینِ عذا‌ها است، افطار کردند و به نزد حضرت خدیجه رفتند. این موضوع نمایان‌گر این حقیقت است که اولاد شایسته و صالح، در اثر غذای پاک و حلال نصیب انسان می‌شود. اگر غذای پدر و مادر شبهه ناک باشد و چه رسد که حرام باشد، تأثیر عجیبی در شقاوت فرزند آنان دارد.
معظم له تاکید کردند: بر اساس روایتی از پیامبر (ص) زمینۀ سعادت و شقاوت فرزند در رحم مادر و در نطفۀ پدر است و به تعبیر روشن‌تر، زمینه‌های اصلی و اساسی سعادت و شقاوت انسان‌ها در خانه و در نهاد خانواده شکل می‌گیرد. بچه‌ها قبل از انعقاد نطفه تا وقتی وارد اجتماع می‌شوند و حتی بعد از آن، از طرف خداوند نزد پدر و مادر امانت هستند و پدر و مادر موظّفند به خوبی امانت‌داری کنند و مراقب باشند با غذای حرام و شبهه‌ناک، زمینۀ شقاوت و سقوط فرزند خود را فراهم نسازند. بچه در شکم مادر رشد می‌کند و باید رشد او از غذای حلال باشد. وقتی به دنیا می‌آید، باید غذای او حلال باشد، تا بالاخره زمینۀ سعادت برای این بچه فراهم گردد.
ایشان اضافه کردند: غذای حرام، تأثیر عجیبی در تربیت فرزند و در شقاوت انسان دارد. چطور خوردن میوه‌هایی مثل سیب هنگام بارداری، در لطافت بدن کودک تأثیر دارد؟ غذای حلال هم در لطافت و سعادت روحی فرزند و غذای حرام در شقاوت و بدبختی او تأثیر به سزایی دارد.
* ورشکسته‌ترین افراد چه کسانی‌اند

حضرت آیت الله مظاهری همچنین در ادامه با بیان این که طبق تصریح قرآن کریم، ورشکسته ترین افراد، کسانی هستند که به واسطۀ اولاد باید به جهنّم بروند، ابراز داشتند:

 اولادی که در اثر گناه پدر و مادر یا در اثر غذای حرام، شقاوت‌مند شده است، در قیامت به آنان نفرین می‌کند و از آن‌دو بازخواست می‌کند؛ به مادرش می‌گوید: چرا وقتی من در شکم تو بودم، گناه کردی؟! چرا دروغ‌گو بودی؟ چرا غیبت کردی؟ چرا با نامحرم رابطۀ دوستی داشتی؟ چرا حجاب، حیا و عفّت نداشتی که رفتار تو زمینۀ شقاوت مرا فراهم کرد؟ به پدر می‌گوید: چرا اجحاف کردی؟! چرا تو که اداری بودی، کم کاری و بی‌کاری و بدکاری کردی؟! و بالاخره چرا غذای حرام به مادرم دادی و زمینۀ شقاوت برای من پیدا شد؟! چرا وقتی به دنیا آمدم، غذای حرام و شبهه‌ناک به من دادی؟ بعد هم نفرین می‌کند و به خدا می‌گوید: بازخواست مرا از این پدر و مادرم بکن؛ برای اینکه زمینه‌ساز شقاوت و جهنّمی شدن من بودند.
* هشدار به مادران تماشاگر ماهواره

ایشان خطاب به پدر و مادرها گفتند: شما باید توجه داشته باشید که فرزندان تان نزد شما امانت هستند و باید مواظبت در خصوص تربیت آنان داشته باشید. معلوم است بچه‌ای که پای ماهواره و فیلم‌های شهوت‌انگیز بزرگ شود، نمی‌تواند به سعادت و رستگاری دست یابد و زمینۀ شقاوت او را پدر و مادر با ماهواره و رفتن به مجالس حرام و تحریک‌آمیز و نظایر آن فراهم کرده‌اند. بچۀ یاغی و طاغی و فرزندی که اعمال ناشایست و ناپسند مرتکب می‌شود، معمولاً حاصل غذای حرام و شبهه‌ناک است، پس مراقب حلال و حرام درآمد و غذای خود باشید.
* خانواده رکن اساسی سلامت جامعه

این استاد برجسته حوزه علمیه اصفهان ، نهاد خانواده را رکن اساسی سلامت معنوی جامعه توصیف کرده و افزودند: همه باید از قضیۀ ولادت حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها»، پند بگیرند و بدانند که اگر می‌خواهند بچۀ سالم تحویل جامعه بدهند، باید از نفوذ گناه و معصیت در خانه و زندگی خود ممانعت کنند. باید درآمدها و کسب و کارها حلال شود، باید همه مواظب باشند حرام، بلکه شبهه‌ناک هم نخورند و این کاری بسیار مشکل است.
ایشان یادآور شدند: چرا بسیاری از بچه‌ها این‌قدر بد شده‌اند؟! این دوست یابی‌ها و روابط نامشروع بین جوانان از کجا سرچشمه گرفته است؟ این یاغی‌گری‌ها و این غربزدگی‌ها برای چیست؟! این مفاسد در اثر غذای شبهه‌ناک و غذای حرامی است که پدر و مادرها به خورد فرزندان خود می‌دهند.
* انتقاد از چند نرخی بازار

معظم له با طرح این سوال که «چرا بازار مسلمین چنین شده است؟!» بیان داشتند: اکنون در بازار ما اجحاف و گران‌فروشی و چندنرخی بیداد می‌کند. وقتی انسان به بازار می‌رود و می‌خواهد جنسی بخرد، می‌بیند که نزدیک به ده نرخ مختلف برای یک جنس مشخّص وجود دارد. چرا چنین است؟! چرا یک نرخی نیست؟! این تقصیر کیست؟! این گرانی که الان کمرشکن برای همه و به خصوص فقرا شده، تقصیر کیست؟! دولت تقصیر دارد، می‌دانم، اما متأسّفانه مردم هم مقیّد نیستند. دولت کار را رها کرده و مردم هم هرکاری که خواستند، می‌کنند و می‌رسد به آنجا که گاهی یک معاملۀ ده میلیونی، سه یا چهار میلیون تومان، تفاوت نرخ دارد که ناشی از گران‌فروشی بی قید و بند است.
* تلفن همراه را خانه شیطان نکنید

ایشان خاطرنشان کردند: معلوم است که این‌گونه درآمدها فرزندی تحویل جامعه می‌دهد که وقتی به دانشگاه می‌رود، به جای درس خواندن و افتخارآفرینی علمی و معنوی، تمام وقت خود را صرف پیامک‌های عاشقانه و بی‌محتوا و حرام می‌کند و هنگام تدریس استاد با تلفن همراه خود که برای او یک خانۀ شیطان است، بازی می‌کند. چرا چنین شده است؟! مسلّم است که همه تقصیر دارند، امّا پدر و مادرها بسیار باید مراقب باشند و امانت‌داری کنند، یعنی هم مواظب غذایی که به بچه می‌دهند باشند و هم از ورود گناه در خانه جلوگیری کنند.
رییس عالی حوزه علمیه اصفهان همچنین اظهار داشتند: مرحوم آیت الله آقای سید محمد درچه‌ای، استاد حضرت آیت الله العظمی آقای بروجردی«رحمت‌الله‌علیهما» که یکی از مراجع بزرگ تقلید در اصفهان بوده است، معمولاً به خاطر پرهیز از غذای حرام و شبهه‌ناک به میهمانی نمی‌رفته است. نقل می‌کنند شخصی ایشان را برای شام دعوت کرده و ظاهراً علی‌رغم میل باطنی، مجبور به رفتن شده است. وقتی شام را خورده و می‌خواسته برخیزد، صاحب خانه قباله‌ای نزد ایشان می‌آورد که امضاء کند. وقتی چشم ایشان به قباله می‌افتد، درمی‌یابد که غذایی که خورده است، شبهۀ رشوه داشته است. می‌گویند: بدنش شروع به لرزیدن کرده و به صاحب خانه گفته‌است: من چه کرده بودم که این زهرمار را به خورد من دادی؟! بعد هم بر سر باغچه غذا را بر می‌گرداند، اما باز گریه کرده و می‌گفته: باقیماندۀ آن را چه کنم.
* هیچ کس زهرا(‌س) را نخواهد شناخت

ایشان در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص شخصیّت ملکوتی و خلقت نوری حضرت زهرا«س» گفتند: أحدی نمی‌تواند به بزرگی شخصیّت حضرت زهرای مرضیه«سلام‌الله‌علیها» پی ببرد و بگوید زهرا کیست؟ امّا می‌شود از روایات اهل بیت«سلام‌الله‌علیهم» استفاده کنیم و به اندازۀ عقلمان و به اندازۀ شعور دینی‌مان، آن حضرت را بشناسیم. پیامبر اکرم «صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلّم» در روایتی می‌فرمایند: «خلقت فاطمه، از نور مقدّس خداوند است»
معظم له افزودند: خداوند متعال، فاطمه را از نور خودش خلق کرده است؛ لذا وقتی حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» تجلّی کرد، عالم وجود به واسطۀ او از عدم به هستی آمد. به عبارت دیگر، خداوند یک تجلّی ذاتی کرد با همۀ اسماء و صفاتش و آنگاه زهرا پیدا شد. زهرا نیز یک تجلّی کرد و به واسطۀ آن تجلّی، عالم وجود پدیدار شد. طبق این روایت، عالم وجود، مرهون وجود زهرا«سلام‌الله‌علیها» است.ایشان بیان داشتند: در دوران رجعت، ملکۀ حکومت اسلامی ائمّۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم»، مادر ایشان، حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» خواهند بود. در آن دوران و در زمان ظهور، «مصحف فاطمه» نیز قانون اساسی حکومت اسلامی جهان است. در حکومت اسلامی رجعت، نه فقط امام زمان حکومت می‌کنند، بلکه همۀ چهارده معصوم برمی‌گردند و هرکدام از ایشان، هزاران سال حکومت می‌کنند. لذا زمان حضرت آدم تا روز ظهور، در مقایسه به زمان ظهور و دوران رجعت، قطره‌ در مقابل دریا است و در واقع دوران قبل از ظهور، یک مقدّمه برای زمان بعد از آن به شمار می‌رود.
این مرجع تقلید ابراز امیدواری کردند: ان شاء الله به دست ما و به رهبری امام زمان«ارواحنافداه»، پرچم اسلام روی کرۀ زمین افراشته و حکومت اسلامی چهارده معصوم سرتاسری می‌شود؛ حکومتی که قانون اساسی آن، مُصحف زهرا و ملکۀ آن، خود حضرت زهرا«سلام‌الله‌علیها» هستند و همۀ ائمۀ طاهرین«سلام‌الله‌علیهم» از ایشان سرمشق می‌گیرند.





نوشته شده در تاریخ دوشنبه 25 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

[

]





نوشته شده در تاریخ یکشنبه 24 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

 زن از نگاه دوربین..............

مادر مترادف مهربانی ست، معنای از خود گذشتن است و بخشش. چه خوب که در تقویم روزی به نامش هست تا بهانه یی شود که در این روزگار فراموشی به یادش باشیم و اگرچه توان جبران محبتش را نداریم، لااقل ارادتمان را ابراز کنیم.

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 23 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

البشارت که عیان مهر فروزان آمد

ظاهر از پرده عصمت رخ جانان آمد

سر زد از برج نبوت مه رخشنده دین

روشن از نور رخش عالم امکان آمد

ولادت با سعادت حضرت فاطمه ( س) مبارک

 





نوشته شده در تاریخ شنبه 23 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد

حضور رئیس جمهور محترم در شهرستان گناباد..................

با خبر شدیم جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور محترم

صبح روز شنبه

در جمع مردم مومن و متدین شهرستان گناباد حاضر و

 ایراد سخنرانی خواهند داشت .

ضمن عرض خیر مقدم به محضر رئیس جمهور پر تلاشمان

امیدواریم این سفر منشا خیر و برکت بوده باشد.

انشاءالله





نوشته شده در تاریخ چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 توسط انجمن اولیاء ومربیان مجتمع آموزشی و پرورشی شهید دکتر آیت شهرستان گناباد
مرجع دریافت قالبها و ابزارهای مذهبی
By Ashoora.ir & Blog Skin

دریافت کد آهنگ

شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic